Z tematyką biznesu wiąże się wiele elementów, wśród nich można między innymi wymienić modę. Odpowiedni strój biznesowy to ważna kwestia, bowiem wpływa na właściwą prezencję, która niezależnie od tego co się mówi – ma znaczenie. Dobre pierwsze wrażenie może w znaczący sposób ułatwić prowadzenie rozmów, czas potrzebny na osiągnięcie zamierzonego celu będzie zatem o wiele krótszy. Niedocenianie znaczenia jakie ma w biznesie pierwsze wrażenie to de facto straty, które generuje przedsiębiorca na własne życzenie.
Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Oto kilka podstawowych zasad:
Schludny wygląd
Pierwszą podstawową zasadą jest schludny wygląd i nie chodzi tutaj o strój (ten aspekt zostanie omówiony później), ale o jego wygląd. Poszczególne elementy garderoby powinny być wyprasowane, nie ma tutaj miejsca na plamy, oczko w rajstopach czy dziurę w skarpetce. Ponadto ważna jest fryzura, włosy powinny być ułożone i zaczesane, a nie wyglądać jakbyśmy dopiero wstali z łóżka. Istotny jest też świeży oddech. Jeśli przed spotkaniem z klientem spożywaliśmy posiłek lub jesteśmy umówieni na biznesowy obiad to należy sprawdzić czy resztki jedzenia nie utkwiły nam między zębami.
Odpowiedni strój
To kolejny element, o który należy zadbać. Jeśli w firmie obowiązuje formalny dress code, to zasadniczo każdy dzień jest dobry na spotkanie z klientem. Jeśli jednak na co dzień strój do pracy w firmie nie jest zobowiązujący i jest raczej luźny, to wiedząc o tym, że mamy spotkanie z kontrahentem należy zadbać o odpowiedni strój. Elegancki strój to także wyraz szacunku dla osoby, z którą rozmawiamy. Jeśli dobrze znamy osobę, z którą się spotykamy i łączą nas mniej formalne stosunki biznesowe to sukienka casual np. https://www.niren.pl/pl/c/Sukienki-casual-damskie/65 i żakiet będą dobrym pomysłem na taką rozmowę, jednak jeśli podejmujemy rozmowy po raz pierwszy to właściwym wyborem będzie garsonka lub komplet ze spodniami, a do tego elegancka biała koszula lub ewentualnie koszula w innym kolorze. Panowie bezwzględnie powinni na tę okazję włożyć krawat.
Uśmiech
Uśmiech to klucz, który może otworzyć nie jeden drzwi. Osoby uśmiechnięte wydają się sympatyczniejsze i jak pokazują badania psychologiczne ludzie są bardziej skorzy ufać tym, którzy się uśmiechają. Jednak należy pamiętać, że uśmiech ten powinien być prawdziwy, bo krzywy, fałszywy uśmiech bardzo łatwo można rozpoznać i wywiera on przeciwne wrażenie. Jeśli kontrahent oceni nasz uśmiech jako nieszczery uzna, że nasze zamiary także nie są szczere przez co trudniej będzie nam zyskać jego zaufanie.